Onze school

De Ds. D.J. Karresschool is een school voor kinderen van 2,5 tot en met 12 jaar. Dit betekent dat onze peuterschool Karres ook bij de school hoort. De directeur van de school is verantwoordelijk voor peuterschool Karres. De peutergroepen vormen samen met de groepen 1, 2 en 3 de onderbouw. In alle peuter- en kleutergroepen werken de pedagogisch medewerkers en leerkrachten daarom volgens dezelfde pedagogische visie. De lesprogramma’s van de peuter- en kleutergroepen worden zoveel mogelijk op elkaar afgestemd. De pedagogische medewerkers en de leerkrachten zorgen voor een vloeiende doorgaande leerlijn en zorgen daardoor voor een evenwichtige ontwikkeling van de kinderen.

De pedagogisch medewerkers en de leerkrachten uit de onderbouw gaan uit van het spelend leren, dat is immers dé manier waarop jonge kinderen zich ontwikkelen.

 

Samen

Kinderen leren de hele dag door. Op school gebeurt dat op een doelgerichte en professionele manier, maar ook thuis en in hun vrije tijd ontwikkelen kinderen zich. Die ontwikkeling van kinderen verloopt evenwichtiger als er samenwerking is tussen school en ouders, en tussen school en andere organisaties in de buurt. Wij werken samen met Kinderopvang de 2Samen-2Torentjes.

 

Kernwaarden

Wij gebruiken onze kernwaarden voor het concretiseren van onze visie en daarmee vormen ze het  waarde(n)volle fundament. Door onze vier kernwaarden uit te dragen zorgen we ervoor dat wat groeit wortels krijgt. Deze vier kernwaarden maken het waard om hier te werken en leerlingen te ontvangen. 

Wie je ook bent, je moet je op deze school veilig kunnen voelen om jezelf te zijn. Ieder kind mag zijn wie hij of zij is, met respect voor de ander. We zijn samen verantwoordelijk voor alles wat er in de school gebeurt en daardoor betrokken bij elkaar. Om dit na te streven en te waarborgen, moet er vanzelfsprekend zorg, aandacht en liefde zijn voor elk kind, voor elkaar en onze omgeving. We geven kinderen het vertrouwen en stralen dat uit. We moedigen kinderen aan en hebben de houding dat fouten maken mag. School is een oefenplaats.

 

 

 

Visie

Onze school is een plek waar kinderen spelen, ontdekken en leren. Gemotiveerde leerlingen, professionele leerkrachten, pedagogisch medewerkers en betrokken ouders vormen samen de basis voor een optimale ontwikkeling van kinderen.

Het formuleren van onze visie hebben we gedaan in maart 2022. Dit schooljaar gaan we met elkaar het schoolplan voor de komende jaren maken en zullen we onze visie verder specificeren.

 

De droom die wij samen realiseren

  • Als de leerlingen na groep 8 de school verlaten, hebben zij een stevig fundament van kennis en vaardigheden, ze zijn klaar voor de toekomst;
  • Kinderen zijn mede-eigenaar van hun leerproces. De leerkracht heeft een begeleidende en sturende rol;
  • Binnen onze mogelijkheden begeleiden we leerlingen die extra aandacht nodig hebben zo goed mogelijk;
  • We stimuleren nieuwsgierigheid;
  • We stimuleren het zelf oplossend vermogen;
  • We spreken vertrouwen uit naar de leerlingen door hen te motiveren, te stimuleren en te bemoedigen;
  • In ons onderwijs staat taal centraal. We kiezen steeds meer voor concreet en handelend werken in een taalrijke omgeving;
  • Wij zijn een lerende organisatie. Dat betekent dat zowel leerlingen als medewerkers leren. In al ons leren is een doorgaande lijn zichtbaar;
  • We zetten in op de basisvaardigheden rekenen, taal, lezen en burgerschap.;
  • Stimuleren van autonomie en het uiten van je mening is belangrijk, iedereen voelt zich veilig en kan zelf bepalen wie hij of zij wil zijn;
  • We zijn samen verantwoordelijk voor alles wat er in de school gebeurt en daardoor betrokken bij elkaar;
  • Het maakt niet uit wat je denkt of gelooft, we gaan uit van gelijkwaardigheid door begrip te hebben voor een andere denkwijze of mening dan die van jezelf. Uitgangspunt bij verantwoordelijkheidsbesef is dat je een ander nooit wil schaden.

 

Identiteit

We geven onze christelijke identiteit vorm op een manier die past bij onze tijd en de omgeving waarin we werken. Met onze principes en uitgangspunten aan de ene kant, en openheid voor nieuwe en andere opvattingen aan de andere kant. Identiteit betekent voor ons méér dan levensbeschouwing. We zien onze identiteit ook terug in onze kernwaarden, de pedagogische opvattingen van de school en in de onderwijskwaliteit die we nastreven.

De christelijke waarden vormen het uitgangspunt voor ons handelen en de belangrijke rituelen.

Zoals alle SCOH-scholen streeft ook onze school ernaar een christelijke dialoogschool te worden. Een christelijke dialoogschool betekent dat we streven naar het expliciet uitdragen van onze christelijke identiteit en tegelijkertijd naar openheid en verbondenheid met andere levensbeschouwingen.

 

Onze identiteit moedigt ons aan om na te denken hoe we in de wereld willen staan. Rituelen zijn waardevol, maar niet het enige. De achterliggende waarden zijn minstens zo belangrijk. Ouders en school hebben allebei een rol bij het uitdragen en naleven van die waarden. Op onze scholen en peuterschool komen kinderen van verschillende achtergronden en afkomst bij elkaar, een rijk palet dat kansen biedt om kennis te maken met andere waarden. Wij geloven dat leerlingen juist daardoor vertrouwen ontwikkelen, in zichzelf én in de ander.

Op onze school geven wij de christelijke identiteit o.a. vorm door het vertellen van verhalen uit de Bijbel, spiegelverhalen vanuit de methode Trefwoord en het vormgeven van gezamenlijke vieringen met Kerst en Pasen

 

Onze leerlingen worden geacht actief mee te doen aan alle activiteiten van de school, waaronder het vieren van christelijke feesten. Wanneer er wordt gebeden of gezongen, verwachten we van alle leerlingen een respectvolle houding.