Groepen

Groep 1 en 2

Door instructie en inzet van ontwikkelingsmaterialen worden bepaalde vaardigheden ontwikkeld en kan het kind zich begrippen en technieken eigen maken die voorafgaan aan het leren lezen, schrijven en rekenen. Op deze manier gaan de kleuters goed voorbereid naar groep 3. De goede basis wordt dus gelegd in de peuterschool en in groep 1 en 2.
Er wordt ruime aandacht besteed aan de sociale ontwikkeling.
In alle groepen wordt de Vreedzame School als programma gebruikt voor het ontwikkelen van sociale competenties en leren de kinderen al op jonge leeftijd dat zij oor en oog moeten hebben voor anderen.
De ontwikkeling van de jonge kinderen wordt gevolgd met behulp van ons leerlingvolgsysteem Kijk!

Groep 3 en 4

In groep 3 staat het lezen centraal. Leren lezen is een vak apart en onze leerkrachten zijn hierin gespecialiseerd. Zowel in groep 3 als in groep 4 is veel tijd ingeruimd voor het leren lezen, rekenen en schrijven. Tijd om te spelen is in groep 3 nog belangrijk, daarom wordt met thema's gewerkt en begeleid spelend leren ingezet. Kinderen leren door wat zij geleerd hebben toe te passen in de themahoeken.  

Groepen 5 en 6

Vanaf groep 5 is er meer tijd en aandacht voor geschiedenislessen, aardrijkskunde en natuurlessen.
De taal- en leesontwikkeling wordt goed gevolgd. We stimuleren voortdurend het lezen op school en thuis. Bij alle vakken krijgen kinderen te maken met taal en hebben ze de Nederlandse taal nodig om de vakken te begrijpen. In de groepen 5 en 6 komen ook zaken als huiswerk, spreekbeurt, boekbespreking of werkstuk aan de orde.

Groepen 7 en 8

In groep 7 en groep 8 komt het eind van de basisschool steeds meer in zicht. Wat de kinderen geleerd hebben, komt nu allemaal samen. Rekenen vereist begrijpend lezen, bij aardrijkskunde moet je grafieken kunnen lezen. Het leren van de Engels taal vraagt een goede taalontwikkeling en bij het maken van een werkstuk komen veel vaardigheden tegelijk aan bod. Er wordt steeds meer een beroep gedaan op het samenbrengen van informatie en het leggen van verbanden.